Civilstånd; frånskild

Vaknade kl 7:00, bryggde dagens första tre koppar kaffe, sökte fram en film, såg på den, och la mej igen.
Delade säng med en av våra katter och började fundera på ett uttryck som man stöter på då officiella dokument ska ifyllas, nämligen civilståndet. Opp igen, brygga mer kaffe och tänka över saken.
Då jag var ung och ogift (!) funderade jag inte så mycket på saken, jag kryssade bara i rätta rutan. Kanske nuddade jag vid tanken på hur det skulle vara att någon gång FÅ kryssa i gifta rutan.
Som sambo kunde jag förstå varför tex skattemyndigheter och försäkringskassan vill veta hur det ligger till på hemmafronten; det är bostadsbidrag och beskattning och studerande/arbetande om vartannat, och restskatt är inte roligt, så den rutan kryssades också i utan desto större eftertanke.
Så gifte jag mej, och första gången jag kryssade i "gift" så var jag allt lite mallig! Nu har jag gift mej och blivit vuxen, era ogifta stackare!
Tyvärr la sej stoltheten efter hand, och sambeskattning kunde väl varit roligare... Tanken slog mej ibland -Hur känns det att kryssa i rutan "Änka/änkling"?
Följande ansökan jag fyllde i var "Ansökan om äktenskapsskillnad". Där frågades det inte efter civilstånd, vad jag kan minnas. Märkligt...
Idag kryssar jag för "frånskild", och det gör jag så gärna, men jag tycker att det kunde uttryckas lite positivare. Varför inte fristående, självgående, lycklig eller "been there, done that, burned the t-shirt"? Och varför kan jag inte återgå till att vara ogift, måste äktenskapets ok hänga över mej för evigt? Men jag är å andra sidan "Dömd till äktenskapsskillnad" av Tingsrätten, så jag finner mej i den domen och bär straffet "frånskild", med stolthet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0