Jag ska sova på natten!

Jag är morgonmänniska. Det betyder att jag inte orkar på natten!
Jag orkar inte se på tv, jag orkar inte festa, jag orkar inte arbeta -och så vidare.
Då jag var mycket mindre och yngre än idag önskade jag att någon skulle uppfinna en apparat som i likhet med kassettbandspelaren kunde banda in tv-program. Inte för att jag var speciellt teknisk, snarare för att de bättre programmen sändes senare på kvällarna, och dessutom kunde det hända att båda (!) kanalerna samtidigt sände något av värde. Sen kunde jag ha tittat på morgonen då ingenting förutom testbilden visades.
Sedan kom video-bandspelaren. (Vilken typ av video är en bättre investering -VCR eller Beta?)
Har just införskaffat en inbandande digi-box för antennhushåll, med plats för 80 timmar film, och det är ett stort framsteg! Vi kan se på en kanal och banda två, samtidigt. Det fungerar, för det mesta. Enda jag i tysthet undrat över är vilken knapp flickorna trycker på då de hittar tv-guiden med ett knapptryck då jag själv behöver två, men jag har inte vågat fråga... Huvudsaken är att jag inte behöver titta på film sent på kvällen, jag bara söker mitt program och trycker "rec", så é dé klart och jag får lägga mej. Följande morgon kan jag och en kanna kaffe se på film.
Jag festar inte på natten. Medan jag studerade kunde det hända att jag var opp lite längre, men det var inte ofta. Helst har jag fungerat som chaufför, då fungerar jag även följande dag. Ett glas vin slinker ner någon gång, men det är i såna fall före nio på kvällen.
Och jag orkar absolut inte arbeta på natten! Tyvärr har jag nu valt en arbetsplats som innebär regelbundna nattskiften, och jag försöker oftast desperat byta in dem. På natten är min effektivitet noll, nästan på minus. Jag svär och bannas några dagar före nattskiftena börjar. Den dagen jag borde sova för att orka mina två nätter är alldeles hopplös. En vecka efteråt mår jag dåligt, allt är ur balans.
Enda natt jag vakar är då Eurovisionsfestivalen sänds. Tyvärr numera över flere dar, vilket innebär sömnproblem. Jag har dock löst det så att barnen får berätta vem som vann, själv lägger jag mej efter sista artistens avslutande gestikulerande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0