Dödssynd ett; lättja.

Att ta den kortaste vägen och göra så lite som möjligt.
Även känd som likgiltighet eller ren och skär lathet!
 
Ja, nu vet ju inte jag om dödssynderna kommer i nån speciell ordning, jag bara börjar med den som ligger mej närmast om hjärtat.
 
Du kan kalla det lat, slö, bekväm, slutkörd, trött... Det låter lite likadant alltihop; en negativ grej med övervikt bland mjuka kuddar som följd. Men det är lite olika beroende på dagarna, detdär.
Lat är det ord jag använder om mej själv. Men egentligen är jag inte så lat; jag cyklar till och från jobbet för att fara av och an som ett effektivt, skållat skinn under åtta timmars arbetsdag. Så då är jag inte lat, egentligen.
Då jag kommer hem är jag slutkörd. Kan ha huvudvärk av stressen, och ont i hela kroppen av vinden som naturligtvis vänt tills jag ska hemåt.
 
Efter en dusch tar jag på mej pyjamas; jag är för slö för att söka fram rena kläder -jag ska ju lägga mej om bara fem-sex timmar. Jag sätter mej bekvämt tillrätta framför tv.n med en kaffekopp eller ett handarbete.
Trött blir jag vanligtvis efter maten och tar mej ibland en lur som enligt plan ska räcka 20 minuter men ibland blir två timmar... Då är den natten förstörd! Men efter en powernap kanske jag orkar göra nåt än den kvällen. Kanske.
 
Mitt sömnbehov har jag försökt reglera genom att sova max nio timmar per dygn. Ett företag som visat sej vara lönlöst, jag inledde min semester med att sova upp till tolv timmar per natt med en tupplur om kroppen så krävde.
 
Skiftesarbete tär på sömnen! Inför ett nattskifte sover jag kanske två timmar, följande dag sover jag från morgonen fyra-fem timmar och sen är jag upp och ner i två veckor. Flera nattskiften i rad skulle säkert hjälpa lite, det skulle ju betyda flera lediga dagar efter nätterna då jag först skulle få dygnet rejält svängt och sedan lika rejält svängt tillbaks. Hittills har förmännen inte lyssnat speciellt mycket, utan det "ska vara lika för alla". Ger mej en känsla av likgiltighet för arbetet och börjar uppleva att energitjuvarna blir fler och fler...
Finns det botemedel mot lättja?
 
Dvärgen heter Trötter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0