Fruktfunderingar.

Snart dag två bakom mej.
Var på jobb idag så det var ju lite mera att tänka på; butiken full med mat och jag ska hålla bort e-koderna, men det gick bra. Frukosten blev ju tidig, förstås. Första kaffepausen är redan klockan åtta och jag laddade med min egna musli i ekologisk naturell yoghurt. Surt! Men mättande.
 
Middag; min fantastiskt goda gårdagens luddag toppad med en hel röd paprika.
 
Andra kaffepausen. Hade planerat in en frukt och för första gången i mitt liv har jag ätit färsk mango. Supergott! Svårhanterlig; jag har ju sett bilder hur enkelt det är att tärna mango men det var då inte lätt. Skar snitt runt hela frukten och skulle med ett enkelt knyck öppna upp den vackert gulröda frukten. Pyttsan. Skar ännu ett snitt runt den och tryckte in först kniven och sedan naglarna i den ¤¤¤ gulröda frukten. Naglarna blev fulla av mango (just fått naglarna att börja växa.) Bände för allt jag var värd isär den ¤¤¤ ¤¤¤ frukten, och se -en fjärdedel gav med sej! Sen en till och sen skalet av den tredje delen. Då tog jag kniven igen och skar loss sista biten från kärnan. Voilá! Så ska man snitta längsmed och tvärsöver och vända ut-och-in och bitarna blir så fyrkantiga och lossnar så lätt. Hade ett litet ledsamt fat med oformliga mangobitar på -svinnet var säkert enormt- men MANGO åt jag!
 
En teori: Frukt är svårt. Kostar mycket och blir fort förstört. Varför köpa hem en dyr frukt som man till en tredjedel mosar ner i en smoothie medan man sparar de två andra tredjedelarna i kylen för framtida behov. Redan dagen efter är de sparade bitarna dåliga och borde kastas bort. För använda en hel frukt i en smoothie; det är nästan lyxvarning på det. Då kan man hellre köpa tre chokladstänger som man äter opp på en dag eftersom de inte heller håller så bra...
Det är nästan lite synd om frukterna, känns som om de skulle ha en själ. För åtminstone i mitt hus så hålls nog frukt och grönt i kylskåpet medan chokladen försvinner.
 
Min dotter pratade om sitt komplicerade förhållande till banan, och jag håller lite med henne i somligt. För gröna bananer är beska, för bruna bananer är söta och lite slemmiga. En helt perfekt banan (utseendemässigt) kan bli en smakbesvikelse när man kommer hem. Dessutom kan den ha ändrat färg under hemfärden. Fått sej nån stöt och blivit brunaktig och lös i hullet. Och sällan köper jag EN banan, för det är på nåt sätt lite udda. Handlar bara för stunden, typ. Nej, en klase bananer köper jag hem, för den ska ju hänga i bananklaseställningen och endast en banan hänger lite väl dåligt. Sedan kan jag ju alltid ta en banan, men redan då jag bryter loss den andra bananen så börjar klasen hänga lite snett och omotiverat åt ena sidan och sedan tar klasen slut och jag stöder opp den sista bruna, skrynkliga bananen mot"ryggen" av ställningen och skulle behöva köpa mer bananer men då jag ju inte tycker OM banan, egentligen!
 
Note to self: Sluta köpa bananer. Sälj bananställningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0